shikat
09 آذر 1401 - 14:25

همنشینی با شعرا و ترویج کتابخوانی در کریم‌خان

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره پویش کتابخوانی در سطح شهر توضیحاتی ارائه داد.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ این روزها اگر گذرتان به خیابان کریم خان بیافتد با نیمکت‌های متفاوتی در این گذر مواجه خواهید شد. نیکمت‌هایی که کاربری آن تنها محلی برای نشستن و تأمل نیست. بلکه در کنار این قابلیت شما با مشاهیر و مفاخری همچون سعدی، مولانا، حافظ، خیام، سنایی، فردوسی و نظامی گنجوی همنشین خواهید شد که شاید تا قبل از آن تجربه چنین همنشینی نداشته‌اید.

جانمایی هفت تندیس نیمکت نشین از مشاهیر و مفاخر شعر و ادب فارسی کشور با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در راسته‌ای از شهر که اصلی‌ترین انتشارات و کتابفروشی‌های پایتخت در آن قرار گرفته شده یک قابلیت متفاوت دیگر هم دارد. بهره‌مندی از کی یو آر کد به منظور اطلاع رسانی آثار نظم و نثر این شعرا در کنار معرفی آنها، اقدام تازه‌ایست که علاقمندان به حوزه شعر و ادبیات می‌توانند مورد استفاده قرار دهند و در کنار تأملی که بر روی این نیمکت‌های متفاوت انجام می‌دهند با استفاده از چنین توانایی برای دقایقی بیشتر با همنشینِ فرهیخته خود آشنا شوند.

این اقدام فرهنگی که از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران در نظر گرفته شده است در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب بوده و تلاش کرده است با فعالیت‌هایی متفاوت‌تر از قبل به استقبال این هفته برود.

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره چنین اقدام تازه و متفاوت گفت: یکی از فعالیت‌های مهم سازمان زیباسازی شهر تهران در زمینه ساخت آثار حجمی موقت ماندگار است و طراحی نیکمت‌های هفته کتاب از جمله آنهاست. این نیکمت‌ها چند مزیت را با هم در بر دارد. یک مزیت آن مواجه شهروندان با مشاهیر بزرگ کشور است. دومین مزیت که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته شده قابلیت کی یو آر کد است که شهروندان می‌توانند با استفاده از این قابلیت با زندگی نامه و آثار مشاهیر آشنا شوند. سومین مزیت نیز آشتی مجدد مردم با کتاب و کتابخوانی است و همین نیکمت‌ها می‌تواند تلنگری به شهروندان در این زمینه وارد سازد. چون این مشاهیر نیز پرورش روح و استعدادشان به دلیل عجین بودن با کتاب و مطالعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه جانمایی نیکمت‌ها در یکی از مهم‌ترین گذرهای فرهنگی شهر در نظر گرفته شده است افزود: تلاش شده تا جانمایی هفت تندیس مشاهیر در جایی قرار گیرد که مهم‌ترین انتشاراتی‌های کشور در آنجا قرار دارد. برای همین هم خیابان کریم خان زند را انتخاب کردیم تا بر اهمیت این موضوع بیافزایم.

حرکت تبلیغات فرهنگی از اکران به پویش

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران توجه به تبلیغات فرهنگی در سطح شهر را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در گذشته تبلیغات فرهنگی تنها حول محور چند بنر و فعالیت‌های سطحی شهری می‌چرخید. اما در حال حاضر تلاش سازمان بر این است تا در تبلیغات فرهنگی از اکران به سمت پویش حرکت کنیم. تلاش بر این است تا هر المان شهری که برای مناسبت‌های گوناگون طراحی می‌شود دارای پشتوانه باشد.

صیادی در این زمینه ادامه داد: ساخت کلیپ، اضافه کردن المان‌ها و نمادهای مختلف با محتوا و موضوع مرتبط به یک دیگر و… از جمله اقداماتی است که سعی کرده‌ایم آنها را در فضای مجازی وارد کرده تا بهتر دیده شود و از سوی دیگر رسانه‌ها را با چنین اقداماتی بیشتر درگیر کنیم. از این رو از سال گذشته مبنا بر این بوده تا بسیاری از مناسبت‌های ملی و مذهبی را در قالب پویش تعریف کنیم.

وی درباره پویشی که برای هفته کتاب در نظر گرفته‌اند اظهار کرد: برای انجام فعالیت‌های گسترده‌تر در زمینه هفته کتاب و کتابخوانی علاوه بر هفت نیکمت مشاهیری که به آنها اشاره شد در همین راستا نیز ۴۰ سازه ثابت برای معرفی کتاب در سطح شهر اضافه کرده و با مشارکت خانه کتاب نیز کی یو آر کدی نیز به این آثار افزوده شده تا مخاطبان بتوانند با خلاصه کتاب و محتوای آن نیز بهتر آشنا شوند.

به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران معرفی کتاب در کنار معرفی نویسنده دارای اهمیت است: معرفی چهره نویسنده‌ها در کنار آثاری که خلق کرده‌اند مهم است. چون به هر حال شهروندان از این طریق به این درک خواهند رسید افراد موفق تنها چهره‌های سینمایی، تلویزیونی و ورزشی نیستند. افراد دیگری هم هستند که ممکن است مردم از آثار آنها استفاده کنند؛ اما با چهره آنها آشنا نباشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 890225